Rabu, 11 November 2009

dapat jugak..

dah lamer mencarik ini buah...

sbenarnye, aku idok mencari dgn gigih pun, hehehe..renyah kot nak carik2 ni..ader dpn mata, alhamdulillah, tak dak, bukan rezki aku ler.. ;)

jumaat ri tu, p pasau tani kat putrajaya nih, ader lak depan mato...mehe gak buah nyer,,..ater, dah sebijik RM5!..mehe la bagi aku yg tak berdoit ni kannn...

tak per, dah ader, aku nak le telannyer...siap tny, nper mehe, kononnnyer, sbb buah tu dtg dr jauh!..

jauh ker?..mak angkat aku blakang umah kat ipoh nuh, dpn umh diyer ader tanam buah delima ni, kecik2 dulu, klu masak, ader la aku rs, tp, la ni, tak tau masih ada berbuah ke tak.., dah lama tak p kan umh dia, even blakang umh..hehe...

tak per la..asalkan, ku rasa..separuh aku abiskan la la tu gak, sparuh lagi, masih lam fridge...rs tunggu smpai kecut kot!...en. N tak pasan, kalu pasan, haru dia bising...

Khasiat Delima “Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99

Buah delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Ia antara pokok di syurga. Kini delima ditanam dari sejauh China sehinggalah California.
Antara keunggulannya ialah susunan dalamannya. Apabila kulit berkilat buah ini dikupas, akan kelihatan kantung-kantung kecil berjus segar, manis masam rasanya.
Dalam banyak budaya, delima melambangkan kesuburan dan panjang usia. Orang Cina misalnya menyajikannya sewaktu upacara perkahwinan karena ia dianggap lambang kesuburan, kemakmuran dan keturunan besar.
Dalam zaman Nabi Musa as, delima sudah ditanam di Palestin, Syria da Lebanon. Rimmon, kota silam yang dikatakan bandar Hebron kini, terkenal karena pengeluaran delima atau rumman, sempena namanya.

Nama perkebunan delima ialah Punica granatum diambil dari kekata Perancis yang bermakna epal yang berbiji.
Delima dipercayai berasal dari Iran, kawasan banjaran Himalaya dan utara India. Ia berkembang sebagai bahan masakan dan ditanam di pesisir Mediterranean, disesuaikan dengan kawasan suhu dingin dan panas. Delima tumbuh seperti pokok semak atau pokok biasa setinggi 3-6 meter, atau ada kalanya 9 meter. Biasanya daunnya luruh tetapi beberapa kawasan pula, pokoknya malar segar.

Buahnya mula berkurangan selepas usia 15 tahun. Namun delima sejenis pokok tahan lama sehingga 200 tahun. Bunganya berwarna keunguan, putih atau campuran dwiwarna. Ia digunakan sebagai celupan warna merah yang sudah digunakan berabad-abad di Asia Tengah. Daunnya berkilat dan kuat berbentuk perisai. Warna dan bunganya yang bagus terakam dalam maksud firman Allah swt.
Keunggulan delima ialah susunan buahnya yang diperkukuh oleh tapal kulit yang memelihara mutu buah sehingga enam bulan. Delima boleh berbuah antara setahun dan tiga tahun selepas ditanam. Pasaran Timur Jauh adalah destinasi utama dagangan delima. Khasiatnya tinggi kaya dengan zat sodium, riboflavin, thiamine, niacin, vitamin C, kalsium dan forsforus. Ia juga sejenia penawar karena kandungan antioksidan yang tinggi bagi penyakit jantung, cepat tua dan barah. Biji delima yang kering digunakan untuk masakan asli India Utara. Bijinya adalah gantian kismis bagi bahan membuat kek.

Dalam perubatan Yunani dan homeopati, delima dapat mengubati cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi dan kurang lawas pengahadhaman.
(dari buku Plants Of The Quran oleh Dr M I H Farooqi)



4 ulasan:

lily lotus berkata...

memang sgt bagus khasiat buah delima ni ekk...

PuRpLeLiCiOUs LoVe berkata...

mama akak pun ada tanam pokok delima nie..benih dari mekah..sedap kan buah delima nie...walaupun cam leceh jerk nak mkn...tapi akak suka..:)

armouris berkata...

info tentang khasiat delima kat sini - Delima Cerahkan Kulit

NeenaAnuar berkata...

ohh.. buah delima nie elok... teringat kat one of my fren.. dia preggy nak sgttt makan buah delima nie kire ala2 mengidam lar.. tapi tak sampai deliver baby tak dpt makan buah delima nie.. tup2 dpt baby.. dok melelehhh jer air liur... siannn tengok....