Khamis, 19 November 2009

first check-up...

isnin ri tu, saya cuti.. ;) atas alasan, nak p check-up..

ni bukanlah first time pun p check-up, tp, b4 ni, kan dah p kat private, la ni, p kat gomen le..ater, teman bukan banyok beno pulusnye nak branok kat private..takat nak check-up tu, ok ler... ;)

pertama kalinyer, aku tak paham, nper hosp gomen tak mo bukak buku ngandung d awal2 kehamilan, maksudnya, klu nak komfemkan kehamilan kita p hosp gomen, then, sure depa suh 2 3 bulan mai smula baru bukak buku..

betui..bukan tipu punya,,..awal2 aku pegnen dulu, mak suh p private dulu, ayat mak cam tu la, gomen awal2 tak mo trima, padahal tuk aku, awal2 le kene jg betui2, ya dak..?..

3 kli p private, jdnya, ikut kiraan aku, baby dah umuq 3bln ++ nih, baru le bukak buku kat gomen..

first aku tny nurse kat situ nurse, mner nak buka buku ibu mengandung ya?..

tau dia jwp aper?...dia jawap puan dah komfem mengandung ker?...

mak aii...kompius den weeehhh d tny gtu...nak amik nombor pun, nurse kat kaunter tu tny gtu lg..isshhh deme nih..dah nak bukak buku, kompem le tu, yer dak?...

kali pertama, ader 2 3 koje la sikit nak buatnyer tuk isi lam buku pink itu...antaranya..amik ayo kucil n amik darah...aku tak le takut amik darah...seriau ajer..

first masuk bilik tu, nurse tu suh genggam aper mcm botol supaya nampak urat nak cucuk..katanya, klu tak wat gitu, tak nampak urat, then, kene 2 3 kali cucuk, lagi sakit..

eilo kak, saya bukan first time amik darah di lengan oooo...b4 ni, deme carik2 dulu je kot2 senang nampak urat, then, trus cucuk...kali ni, awat susah lak...ke kamu yg tak reti kot..??...

sudahnyer, tngn aku lebam sampai laa...tak pernah2 aku amik darah, tgn sampai lebam..tp, tak pe...no hal..aku kan baik.. ;)

peh tu, msuk le p check up...aauuuww..timbang berat...ala, den kan gomok.. BMI kompem lari!..tak per..

peh tu lak, tgk result ayo kucil, ok..alhamdulillah..tgk result darah..alamak,...HB rendah le pulok...hurrmmm..tu mmg msalah problem turun temurun tu... ;(

macam2 le doc n nurse ckp klu HB rendah ni...hurmmm..yer..ibu akan buat HB ibu naik!!!....

paling syok, aper tau?...baby sbenarnye dah umur 4++...nak masuk 5 bulan kiranya...!..uittt..bia bena...

tp, gitu la yg doc n nurse ckp berdasarkan tarikh peod yg aku bg...

nnt aku tepek scan gambo baby yer..hoho...oowwwhh..teruja!..sampai ngalir ayo mato den!..

ya Allah, moga Kau lindungi diri ku serta kandungan ku ini...-amin-...






3 ulasan:

Pepel BoNda AmaNi berkata...

macam tue jenis manusia pun ada kan..klu xpregnen buat apa nak mintak buka buku ibu ngandong tue..ish2..not gud taw...
wah bestnya kan..akak doakan yang terbaik untuk adik n family..

MY HEART berkata...

Salam ziarah,

Klinik gomen memang takkan buat buku merah di awal kehamilan di atas beberapa sebab. Setau akak yang dulu memang sibuk bertanya heheh, ada nurse tu cakap..

1/ di awal kehamilam banyak kes yang melibatkan keguguran. Memang 3 bulan pertama, kalo tak dijaga memang boleh terjadi pekara sebegitu so klinik tamoh bazirkan buku

2/ Ada kes yang tak mengandung tapi kata mengandung. pun sama gak.. tamoh bazirkan buku hehehe

3/ alamak.. akak lupa da...

so, awak take care urself n baby k. Jangan minum air tebu tau, air gas too.. bahayo!!

jane_doe3328 berkata...

takyah buat buku kat gomen pon leh beranak kat gomen

saya dulu masa 1st baby, memang check up kat swasta, tapi deliver kat hospital selayang. ok ajer, dowang accept ajer record from private

yang second pon saya plan nak hospital putrajaya, staff sana pon cakap dowang accept report from check up private. cuma kene tambahan RM30 ajer. tapi rezki anak, yang 2nd saya gi swasta :)

owh lagi satu, hospital putrajaya pon ade private wing taw. Kita leh booked gynea yang kita nak and stay check up sampai deliver dengan dia. sebijik cam kat private, rega pon lebih kurang privatelah walaupon kat sepital gomen. dowang pangging skim ni FPP kalau tak silap - full paying patient