Khamis, 2 Disember 2010

duit oh duit..

kisah suatu hari..sorang bapak duk pulun ejas slip gaji dia,..aku tanya nak wat pe..

bapak tu jawap nak wat loan

aku tanya lagi loan aper?.. sebab aku komfius sampai nak ejas figure gaji n pulak sebab umur dia yang macam dah agak veteran..

bapak tu nak buat loan, anak nak sambung blajar, aku mana la ada duit odah oooiii nakkan 700 masuk poli..

aku hah, 700??..

ok..bukan aku terkejut sebab banyak..aku terkejut sebab 700 tak dak tuk anak nak sambung blaja..poli lak tu..ala, aku kan budak poli, aku tau la rate brapa..pak aku pun ngajar poli, lagi lak, zaman dulu lagi, jadinya, rate tu la la banyak bebeno nak dibandingkan dengan rate kemasukan U kan...

ok...ni tuk aku jugak..peringatan tuk diri sendiri...aku pun dah ada anak kan..

MENABUNG!..yes..menabung amat penting!..nak nak tuk masa depan..tuk emergency...tuk pembelajaran...dan banyak lagi yang tuk tuk penting punya..

bapak budak tu aku tengaok gaji dia dah belambak..tapi, aku tak paham, naper perlu dia nak ejas lagi figure dalam tu.. tapi, mesti la ada masalah tuk bapak tu yang membuatkan dia nak ejas figure gaji dia kan..

aku pas tu terus tepon mak aku mak, kalu aye nak sambung blaja, tapi kat swasta, yuran 4ribu awalnya, buleh tak?..

mak buleh je, asalkan kamu nak blaja, nanti mak suh pak tranferkan..

aku terus ok kan je kat mak aku peh tu terus letak phone...

pernah sembang ngan mak aku tang duit..ya la, gaji cikgu dulu, bape la sangat, kome bayangkan, pak aku pencen, nyah ngan yong aku masih kat IPTA..hah, aku time tu darjah bape?..darjah 5 ooo...nyah ngan yong masuk IPTA time tu jugak serentak..kalu aku piki piki smula, harus fengsang kuar duit!..tapi mak cakap

ntah la, yang mak tahu, pak tiap tiap bulan, dari awal kawin, pak memang asingkan duit blajar anak anak dia.. pak kamu tak suka berhutang, melainkan hutang besar macam rumah..tu sebab keta pak kamu dulu dia beli second hand!..hohoho..wasatioh sungguh!... jangan tak tahu, aku jugak pernah tengok slip gaji pak aku..aiseehh..bersihnyer...kredit kad?..nehe nehe karungge la nak amiknya..kene pelangkung dek pak aku kalu tahu mana mana anak dia ada amik..

adusss..zaman skang la, kalu gaji ghupe aku nak beli tv plasma LED tu ke, kalu tak guna xpress eon sevices tu, jangan harap la buley dapat...hohoho..

kesimpulannya, banyak mana pun gaji kita, duit tuk pembelajaran, wajib la diasingkan n jangan sesekali digunakan tuk "kokse"..duit emergency wajib la ader..duit sakit..

hurrmm...ni suma tuk aku yang bergaji ciput la.. ;) kalu gaji dah soheh belambak lambak tu, lain crita kot...

kalu la anak bapak tu tahu pak dia sampai wat loan tuk ngajikan dia, kalu tak blajar memolek, memang sajer laaa....pak dia amik risiko tu nak ejas figure gaji!...

Tiada ulasan: