Isnin, 19 Mac 2012

HIKING:MERAPOH - KUALA TAHAN (I)

oh my...sila tahu, saya akan tepek gambar gambar dalam hutan Tahan dengan banyaknya!..
silalah tahu, rugi kot, snap bagai, alih alih, terperuk je dlm folder, owk?..
silalah tahu juga, bukan senang nak snap gambar gambar dalam hutan banat yg mukabuminya hanya dalam hutan saja yg ado..
silalah tahu juga, saya tak bawak kamera pun masuk hutan Tahan ri tu..handphone pun, idok, tau!..sudahnya, saya memang senyap drpd semua kesayangan saya selama 9 hari 8 malam!

sbelum mendaki, bergambar dulu..kedian, naik 4wd ke dalam nun makan masa 45 minit tak silap.
taklimat daripada 2 orang guide Tahan..

sebelum mulanya pendakian..bergambar lagih..selepas melepasi jambatan gantung itu[belah kiri], makanya, bye bye suma!
beg saya seberat 23kg!..ngeri bila dibayangkan smula!..napa saya bawak beg berat beno?..huhhh..kesilapan yg tak dapat d elakkan..tapi, sangat bersyukur, sebab saya berjaya bawak naik turun beg berat tu[nangis!]...

melepasi sungai pertama [tak silap]..senyum dok?..harus la...bergambar maa...sangat melupakan tekanan!
treck hari pertama dalam hutan Tahan [Merapoh - Kualan Tahan], lebih kurang sama dengan treck ke gunung Tok Wan [melepasi bukit Broga]..alhamdulillah, mental dan fizikal dah sedia, selamat suma.

ini melepasi sungai ntah ke berapa dalam hari yg pertama!..leceh..renyah..sebab basah plus saya si penakut air sungai gini..tp, apa mau buat, hadap je la kan..diri sendiri yang carik!..hehehe..best jer..asal, ko jangan nyusahkan org lain, udah!

kan dah kabo, depan kamere je, senyum kemain kan..tak sedau, sbenarnya, hari pertama tu, adalah hari paling tensi utk saya!..haaiihh..stiap kali take five, letakkan beg, nak angkat smula, komfem kuar air mata!..

perjalanan hari pertama jugak, masih ramai ngikut dekat dekat..maksudnya, idoklah berpecah banyak kumpulan beno, yg paling laju ke, kurang perlahan ke, paling perlahan ke..owh, kami 16 orang sumanya peserta mendaki..[tak masuk 2 org guide!]

buleh bayangkan, betapa kecuraman yg kami lalui?..tertendang org belakang, komfem terguling ke bawah!

sekian, rehat lagi!...
hari pertama, pendakian amik masa dalam 8jam++ ..kem site utk bermalam di Kem Kor..petang adalah hujan sampai bawak ke malam!..huhhh....sangat menguji kementelan yg ado!

Tiada ulasan: